FAQ

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål. Dersom du ikke finner svar på det du lurer på her, kan du kontakte vårt kundesenter på telefon 22 99 90 00.

Generelt om betalingsterminaler

Hva er et BAX-nummer?
Et BAX-nummer er et sekssifret nummer som knytter alle kortavtaler til din betalingsterminal.et kan være lurt å ha dette nummeret klart når du skal kontakte oss. 

Hvor finner jeg mitt BAX-nummer?
For å finne ut hvilket BAX-nummer din betalingsterminal er lastet med, kan du se på hvilken som helst av dine kvitteringer eller rapporter. Det står ditt sekssifrede BAX-nummer. Hvis du ikke har en utskrift tilgjengelig, skriv ut en fra terminalmenyen. Se din brukermanual om du trenger oppskrift på dette.

Jeg får reserveløsning på betalingsterminalen, hva kan være feil?
Reserveløsning vil oppstå dersom betalingsterminalen ikke har kontakt med datanettverket. Sjekk at nettverkskabel sitter i terminalen, og at bredbåndet er operativt.

For trådløse terminaler, sjekk at teleabonnement er operativt, eller dersom terminalen er tilkoblet via WiFi, sjekk at denne koblingen funger, og at bredbåndet er operativt.

Ved reserveløsning vil transaksjonene bli lagret i terminalen, og blir normalt overført med en gang terminalen er koblet på nett igjen. Reserveløsningskvitteringer må tas vare på, og er å betrakte som kontanter inntil avstemming av ditt oppgjør er utført.

Dersom reserveløsning vedvarer over lengre tid, anbefaler vi at du sjekker at du sjekker regler for bruk av reserveløsning i oppgjørsavtalen med din innløser.

Må jeg ta vare på kvitteringer fra reserveløsninger?
Ja, du må ta vare på disse kvitteringene. Alle reserveløsningskvitteringer er å betrakte som kontanter inntil de er registrert på konto.

Min bedrift har byttet selskapsform, hvordan endrer jeg dette?
Hvis dere har fått nytt organisasjonsnummer må vi foreta et eierskifte, hvor vi viderefører avtalen til nytt selskap. Vårt kundesenter vil hjelpe dere med denne endringen.

Jeg får ikke pengene fra betalingsterminalen inn på konto?
Betalingsterminaler må avstemmes hver dag for at penger skal overføres din konto. Terminalen avstemmes ved å kjøre avstemming fra hovedmenyen på terminalen, eller starte funksjonen fra ditt kasseapparat dersom den er koblet sammen med dette.

Kan alle typer SIM-kort brukes i betalingsterminalen?
Alle SIM-kort som kan overføre data kan i utgangspunktet benyttes, men vi anbefaler et M2M abonnement, kun beregnet på datatrafikk. Detter er fordi slike abonnementer ofte vesentlig billigere.

Det er viktig å huske på å deaktivere PIN-koden på SIM-kortet.

Når du har fått et nytt SIM-kort til betalingsterminalen din, må du gjøre følgende:

  1. Deaktivere PIN-koden på SIM-kort dersom dette er aktivert. For å deaktivere PIN-koden, sett SIM-kortet inn i en mobiltelefon og deaktiver PIN-koden via innstillingene i menyen der. Eventuelt kontakt teleoperatør å få hjelp til å deaktivere, eventuelt sende deg nytt SIM-kort uten PIN.
  2. Slette gamle operatørinnstillinger fra Administrasjonmenyen ved å trykke:
    5. administrer – 5. endre parametere – 4. kommunikasjon – 6. 3g/gprs innst –  1. APN parametere -  3. slett APN

Verifone betalingsterminaler

Hvordan aktiverer jeg kontaktløs betaling på min betalingsterminal?
Kontaktløs betaling, også kalt NFC (near field communication), gjør det raskt og enkelt for kunden å betale. Kunden holder kortet mot terminalen, og betalingen blir gjennomført uten at kunden må taste PIN-kode ved beløp under 500 kroner. Sikkerheten er ivaretatt ved at PIN-kode må tastes på større beløp.

Kontaktløs betaling kan enkelt aktiveres på alle Verifone betalingsterminaler. Hvis du ikke allerede har aktivert denne tjenesten i terminalen din, kontakter du vårt kundesenter.

Fungerer ApplePay og Google Pay på Verifone betalingsterminaler?
Alle Verifone betalingsterminaler hvor kontaktløs betaling er aktivert, vil kunne motta betaling med ApplePay og Google Pay.

Dersom du ikke har aktivert kontaktløs betaling enda, kontakter du vårt kundesenter.

Hvordan aktiverer jeg tips på betalingsterminalen?
For å aktivere tipsfunksjonaliteten i betalingsterminalen, må du inn i administrasjonsmenyen. På frittstående terminaler trykker du deg inn i menyen. På integrerte terminaler gjør du følgende:

VX820: grønn tast + 4 samtidig
VX520: Trykk først F1 etterfulgt av F4
Yomani/Yomani XR: Trykk først F1 etterfulgt av F3

Når du er inne i administrasjonmenyen, gjør du følgende:

5. administrer – 5. endre parametere – 2. transaksjon – 2. tips -1. aktiver

Tipsgrensene er satt til følgende:

For beløp opp til kl. 800,- kan totalbeløpet justeres av kunden med maksimalt kr. 200,-. For øvrige beløp er maksimalt 25 % justering mulig.

Hvordan kommer jeg inn i administrasjonsmenyen på integrerte terminaler?
Slik kommer du inn i administrasjonsmenyen på integrerte betalingsterminaler:

VX820: grønn tast + 4 samtidig
VX520: Trykk først F1 etterfulgt av F4
Yomani/Yomani XR: Trykk først F1 etterfulgt av F3

Kan jeg ha flere brukere på min betalingsterminal?
Multiterminal er en tjeneste som gjør at man kan ha inntil 11 brukere på en betalingsterminal, uten at dette medfører noen ekstra kostnad. Hver bruker har sitt eget BAX-nummer og får oppgjør på egen konto.

Multiterminal og programvarelisens
På egeneid betalingsterminal faktureres hver bruker for programvarelisens.

For brukersteder med Alt-i-Ett betalingsløsning er programvarelisens inkludert i abonnementet, som faktureres hovedbruker. Multiterminal er tilgjengelig i Alt-i-Ett Premium Pluss.

Etablere tilleggsbruker
Ta kontakt med vårt kundesenter for å få tilsendt bestillingsskjema.Tilleggsbrukeren legges inn på betalingsterminalen så snart BAX er klar. Etableringsgebyr faktureres tilleggsbrukeren.

Slette tilleggsbrukere
Ta kontakt med vårt kundesenter dersom en tilleggsbruker skal fjernes fra en multiterminal.

Kan jeg overføre avtalen min til en annen bedrift?
Eierskifte er en overføring av avtale mellom brukersteder som har forskjellig organisasjonsnummer. Ofte må det opprettes et nytt BAX-nummer til brukerstedet som skal overta avtalen.

Alt-I-Ett
Ved eierskifte av Alt-I-Ett-abonnement overtar ny abonnent gjenstående bindingstid. Et etableringsgebyr faktureres ny abonnent sammen med første Alt-i-Ett-faktura.
Eventuelt gjenstående forskuddsbetalt periode for tidligere abonnent vil ikke bli kreditert.

Egeneid betalingsterminal
BAX-nummer tilhørende brukerstedet som skal overta avtalen lastes på betalingsterminalen på ønsket tidspunkt eller så snart nytt BAX-nummer er aktivt.

Logistikk (etablering og lasting av BAX) faktureres nytt brukersted.

Programvarelisens til nytt brukersted aktiveres etter første kjøp på betalingsterminal etter bytte til ny BAX. Eventuelle tilleggstjenester og serviceavtale faktureres sammen med programvarelisensen, forskuddsvis pr. 12 mnd.
Eventuelt gjenstående forskuddsbetalt periode for tidligere eier av betalingsterminalen vil ikke bli kreditert.

Bestille eierskifte? Ta kontakt med vårt kundesenter..

Betalingsterminalen min fungerer ikke, skjermen er svart
Har du en mobil betalingsterminal, sett den i laderen, eller koble til lader. Sjekk også at det er strøm i stikkkontakten.

Har du en stasjonær betalingsterminal, sjekk at støpselet sitter i stikkontakten, og om det er strøm i denne, samt at alle kabler sitter i terminalen.

Hvis terminalen din fortsatt ikke fungerer, ta kontakt med vårt kundesenter.

Betalingsterminalen skriver ut blanke kvitteringer
Verifone sine betalingsterminaler har termoskriver. Sjekk at du har termorull i skriveren, og at den sitter riktig vei.  Har du ikke riktig rull, kan dette bestilles i vår nettbutikk eller sende bestilling på salg@kontrollelektro.no og terminaltype.

Hvordan kan jeg restarte betalingsterminalen?
For å restarte betalingsterminalen, går du til Menyvalg 5 Administrer, 4 Slett og restart og 1 Restart terminal.

For å skru av betalingsterminaler som ikke er tilkoblet strøm, holder du den røde knappen inne i fem sekunder. Er terminalen tilkoblet strøm, må den kobles fra.